Ingen stavefejl, tak!

Jeg blev inspireret til dette indlæg, da jeg i min egen annonce på facebook ikke havde dobbelttjekket min annoncetekst …..  desværre indeholdende flere slå/stavefejl.

En venlig læser gjorde mig opmærksom på dette, og det endte denne gang godt, fordi vi kom i dialog. Men det er ikke sikkert, jeg får samme mulighed en anden gang.

Koncentrer dig om kundeservice i dine web-tekster

På nettet arbejder vi i dag med kundeservice, og det betyder, at vi skal koncentrere os om at levere korrekt og ukompliceret web-tekst til vores læsere.

Det vil sige, at du i første omgang skal sørge for, at dine web-tekster er læsbare uden for mange forstyrrende elementer – så som slåfejl, kommafejl og stavefejl.

Forstyr ikke dine læsere – det ødelægger dit budskab

Det kan ødelægge ethvert godt budskab – fordi stavefejl og dårlig tegnsætning forstyrrer læseren.

Hjernen begynder at konkludere irrationelt på, om dette nu også er en troværdig person, eftersom vedkommende ikke kan stave…!

Fordomme medfører desværre, at stavefejl kan gøres til genstand for latterliggørelse eller sættes lig med, at forfatteren ikke er kløgtig nok.

Stavefejl = utroværdig og mangel på kløgt

Jeg beskæftiger mig med onlinemarketing og ved en masse om dette emne. Jeg interesserer mig for at råde og vejlede i, hvordan man gør sin hjemmeside til en kundemagnet og ender med at sælge uden egentlig at sælge.

Jeg gør altid mit bedste for at servicere, og jeg giver aldrig uærlige råd.

Facts er, at stavefejl sættes lig med utroværdighed og mangel på kløgt. Altså fordi en tekst indeholder forstyrrende elementer for læseren, kan den automatisk, af læseren, bedømmes af mindre værdi.

Det vil klart være til stor ærgrelse for tekstforfatteren, hvis viden og et indholdsrigt budskab gøres til noget personligt i form af konklusionen: Staver dårligt = taler dårligt = tænker dårligt.

Google kan efterhånden selv sortere i stavefejl

Før i tiden arbejdede web-bureauer med at tage højde for stavefejl hos brugerne. Det er umuligt at finde frem til, hvor mange måder et ord kan staves forkert på – og det er ikke en praktik, der fastholdes i dag. Det er heller ikke anbefalelsesværdigt, da det ikke vil gøre noget for din søgemaskineoptimering og din placering i Google.

I sit enorme dataarkiv sorterer og registrerer Google alle søgninger der foretages i Google. For Google handler det om kundeservice og om at kunne levere resultater – også til en søgning, der kan være behæftet med stavefejl.

Så længe du holder dine web-tekster fri for stavefejl, skal Google nok levere dine sider i sine søgeresultater, også selvom søgningen ikke er staver korrekt.

Konklusion:

Hold dine web-tekster fri for stavefejl (og dårlig tegnsætning)

Sørg altid for, at web-tekst er tilrettet, så den grammatisk og stavemæssigt kan forsvares efter den danske retskrivning. Generelt ligger danskerne lavt på listen over korrekt stavning og formulering. Men uanset om du er en af dem, der kan stave og sætte korrekt komma, eller du er en af dem, der ikke kan …… så er det ALTID vigtigt, at den skrevne tekst er korrekt.

Spørg efter hjælp:

Korrekturlæsere har ikke svært ved at læse tekster

Husk på, at selvom du kæmper og synes, det er svært, så vil en tekst, for en korrekturlæser, findes som en simpel opgave at gennemføre.

Glæd dig over din egen styrke i dine egenskaber og erkend dine svagheder.  Som selvstændig i en mindre virksomhed er det endnu mere vigtigt, at koncentrere sig om det, du er bedst til.

Spørg i dit netværk – alt efter hvad du mangler hjælp til. Find én, du har tiltro til kan udføre opgaven at læse korrektur, eller en der kan rette og komme med forslag til formuleringsændring og ordvalg. Hjælpen kan være meget tættere på end forventet.

Jeg anbefaler:

Der findes andre barrierer end stavefejl.
Barrierer der kan forårsage manglende trafik og manglende interesse for dit indhold.

Jeg anbefaler dig at læse blogindlægget one-page hjemmesider.
Indlægget handler om, hvorfor det er vigtigt at holde sit indhold adskildt, og have flere sider med hver sit indhold.