Hvorfor din lokale grønthandler ikke kender til duplicate content
….og hvad en bibliotekars største styrke er.
I dette blogindlæg fortæller jeg dig, hvad duplicate content er, og hvorfor det er vigtigt, at du ikke benytter dig af kopieret indhold, når du laver tekster til nettet.
Duplicate content er det samme som kopieret indhold. Og at kopiere andres indhold er faktisk strafbart ifølge markedsføringsloven – så det er den første årsag til, at du skal holde dig fra at kopiere.
Så er der muligheden for, at du faktisk kopiere dig selv. Det skal du også undgå.
Du kan miste placeringer når du duplikerer
Den vigtigste årsag, for ikke at kopiere indhold, er at det kan skade dine placeringer i Google.
Mange tro, at når en forhandler eller en leverandør ligger godt placeret på et søgeord, så kan man komme til at ligge samme sted, blot ved at kopiere indholdet fra disse domæner.
Andre tror at et blogindlæg får dobbelt så meget trafik, hvis det ligger 2 forskellige steder på internettet. Og her tæller en artikel på LinkedIN og et blogindlæg på din hjemmeside som 2 forskellige steder.
Det er desværre en stor misforståelse.
Men hvad så med standardtekster som handelsbetingelser og e-mærkning, der uværgelig vil have samme indhold. Betyder det placeringsstraf fra Google?
– den tager vi lige til sidst.
I øvrigt er det ikke en straf, det er almindeligt købmandsskab.
Din grønthandler kunne aldrig finde på at vise dig 5 ens tomater
Jeg vil fortælle dig hvordan Google arbejder med duplicate content, og jeg har valgt at bruge din lokale grønthandler og bibliotekaren på kommunebiblioteket som case i min forklaring.
Hvis du ikke gider læse om grønthandleren og besøget på kommunebiblioteket, kan du springe direkte til afsnittet Sådan gør Google med duplicate content.
På nettet mister originalen sin værdi, så snart den bliver kopieret.
Sådan undgår din lokale grønthandler duplicate content
Når du handler hos din lokale grønthandler, så er det et valg du træffer af flere årsager.
Du går i specialbutikken, fordi du ved, at her findes et lidt dybere varesortiment, end det du finder i Brugsen. Og du ved at du altid kan få hjælp i form af faglig kompetance. Du ved at produkterne er af høj kvalitet og har god smag.
Når du fortæller din grønthandler at du er på udgik efter tomater, så vil din grønthandler sørge for at vise dig et udvalg af tomater. Udvalget vil bestå af forskellige tomater der f.eks. differentierer sig i farve, form, smag og konsistens.
Det samme er tilfældet i Google – du vil blive vist et udvalg, der matcher din søgning
5 ens tomater er ikke et særlig interessant udvalg. Du kunne faktisk betragte dem som kopier.
Derfor vil duplicate content ikke opstå i en fysisk butik. Det vil være unaturligt for en sælger at lægge 5 totalt ens produkter op ved siden af hinanden. Det er der ikke særlig meget salgspotentiale i.
Som kunde forventer du at blive præsenteret for et udvalg
Du har endnu ikke specificeret, hvilke tomater du ønsker, så du forventer, at din grønthandler giver dig noget at vælge imellem.
Det kaldes kundeservice, og praktiseres også hos robotten Google.
Hvis ikke du bryder dig om den præcise tomat type, din grønthandler viser, i 5 ens eksemplarer, så køber du ikke tomater den dag….
og måske køber du heller ikke tomater en anden dag. Måske begynder du i stedet, at se dig om efter en anden grønthandler, en der kan yde lidt bedre service.
Det er det samme med Google – der er ikke salgspotentiale i at fremvise 5 kopier på række
Hvordan Google præcist arbejder kommer jeg til om lidt.
Google er en robot og er derfor lidt mere afhængig af de rette arbejdsforhold. Google har også konkurrenter i form af andre søgemaskiner, og derfor er god kundeservice vigtig også for robotten.
Vi andre, der lægger materiale ud på nettet, er nød til at agere efter robottens arbejdsform. Det uddyber jeg til sidst her i indlægget. Du kan springe over næste case-story og gå direkte til Google versionen.
Men du får lige en “kopi-historie” fra kommunebiblioteket også.
På kommunebiblioteket er der ansat specialister
Det er stadig muligt at låne bøger og materiale på de fleste danske biblioteker. Der er stadig situationer, hvor en bog har nytteværdi i fysisk bogform. Men hvem har stadig specialister ansat. Hvem giver den bedste anbefaling.
Når du spørger en bibliotekar til råds om, hvilke bøger, hun kan anbefale vedrørende havearbejde, så forventer du, at hun har et udvalg, der appellerer lidt bredt.
Google prøver at praktisere det samme, at vise et søgeresultat, der appellerer bredt på en uspecificerede søgning.
Det kan være du skal dyrke staudebede. Det kan være, at det er en ny terrasse du skal anlægge. Eller måske skal du plante frugttræer. Du forventer at blive tilbudt et passende udvalg der matcher din efterspørgsel.
Bibliotekaren hjælper dig gennem junglen af havebøger og anbefaler dig 3 bøger
På cykelturen hjem tænker du over, hvordan du skal starte dit projekt, og du glæder dig til at komme hjem og kigge i de lånte havebøger.
Hjemme i haven begynder du at slå op i bøgerne du fik anbefalet. Men du opdager hurtigt at indholdet i de 3 bøger er det samme.
Du har ikke noget at bruge 3 ens bøger til!
Her fejler bibliotekaren og mister sin troværdighed.
Skuffelsen over din oplevelse, gør at du ikke vælger kommunebiblioteket en anden gang. Og måske kommer du endda til at nævne den dårlige service overfor dine venner. Der også vælger et bruge et andet bibliotek i fremtiden.
Pyha – det er ikke god service at levere kopieret indhold!
Det kan koste dyrt på kunderkontoen og give negativ omtale, og det kan stoppe strømmen af besøgende.
Google undgår denne fejl – der er ikke noget at bruge 3 ens eksemplarer til i samme søgeresultat
Servicearbejdet for en robot som Google afviger ikke meget fra den service, vi efterspørger hos grønthandleren eller bibliotekaren. God kundeservice kræver en indsats, i at præsentere kunden for et udvalg. Googles kunder er alle os, der foretager søgninger på nettet, og vi kræver at blive præsenteret for et udvalg.
Sådan gør Google med duplicate content
Google lever af at levere top service. Det betyder at det optimale for søgemaskinen Google, er at sortere sit arkiv så godt, at det er i stand til at præsentere det bedste udvalg hver gang. Og det er hver gang der foretages en søgning på nettet.
Det betragtes ikke som god service, hvis Google fylder pladsen i søgeresultatet med ens link. Derfor er kopieret indhold ikke en løsning for at skaffe sig en god placering, det er nærmest det modsatte.
Der findes mange sider ude på nettet, der har det samme indhold
De sider der har det samme indhold, har Google liggende i en samlet bunke i sit arkiv. Den dag en søgning i Google matcher siderne i bunken, vælger Google blot at vise én af de mange sider frem.
Resten af siderne i bunken er overflødige. Der er ikke noget salgspotentiale i at vise 5 kopier på række. Eller at anbefale 3 ens eksemplarer på samme tid.
Når du ligger i bunken af kopierede sider, har du ingen indflydelse på din placering længere. Og det er ikke optimalt i forhold til din online markedsføring.
Det kan også være dig, der bliver kopieret?!
Du ved nu at kopieret indhold er ulovligt, og at det ikke er vejen frem i Google.
Du kan selv undgå at kopiere indhold fra andre, men det kan være svært at holde styr på, om andre kopierer indhold fra din hjemmeside.
Når andre kopiere dit indhold, havner I, i den der fællesbunke i Google arkivet. Dit indhold kan altså går fra at være originalt til at blive overflødigt.
Den bedste løsning på det problem er, at du engang i mellem ændrer i dine tekster, så dine tekster bliver ved med at være originale (unikke). Den side der er blevet kopieret, ligger i fælles bunken og har dermed forringet sin sideværdi i Google. Det vil altid være bedst ikke at havne i arkiv bunken af kopier.
Fald ikke for copy-past fristelsen
Det er helt okay at hente inspiration hos andre, men fald ikke for “copy-paste” fristelsen. Tro ikke at din omskrivning er tilstrækkelig. Det kommer alt for ofte til at ligne originalteksten.
Læs i stedet de tekster igennem, som du synes er godt skrevet, og som passer godt på dine produkter. Herefter skriver du udfra inspirationen uden at kigge eller kopiere.
Standardtekster som handelsbetingelser og e-mærkning
Omkring standard tekster kan det være svært at undgå at kopiere allerede eksisterende tekster. Specielt har e-mærkning deres helt egne krav til hvordan denne kvalitetsstempling skal præsenteres.
Brug de faste vendinger og tekstafsnit der skal overholdes. Men sørg for at indskrive dine egne ord og navn, så teksten ikke bliver en ren kopi.
Ikke vigtig for din rangering i Google
Da handelsbetingelser og e-mærkning ikke er vigtige trafiksider (eller salgssider) i din forretning, kan du være lige tryg, om det er din side, der bliver hentet frem fra fællesbunken, eller om det er en andens.
Dem der foretager søgninger i Google på handelsbetingelser, er meget sandsynligt på jagt efter en standardtekst om handelsbetingelser. Hvis en potentiel kunde vil vide dine specifikke handelsbetingelser, vil søgningen derimod være handelsbetingelser + dit domænenavn. Også skal Google nok hente din side frem fra fællesbunken.
Prøv at indføre “den lette” rengøring
Du er nu opmærksom på, hvad kopier på nettet kan have af konsekvenser. Det er ikke sikket du nogen sinde har kopieret den mindste tekst fra nettet, men andre kan komme forbi dine sider og forelske sig i dit indhold. Og det er jo skidt for dig.
I stedet for at bruge tiden på at jagte tyvene, så brug tiden på hele tiden at være et skridt længere fremme. Indfør den lette rengøring i din markedsføring.
Det betyder at, du med jævne mellemrum skriver lidt om i dine tekster. Supplerer med relevante søgeord, du hører fra dine yndlingskunder. Og tænker på at skaber lidt ny trafik, ved at finde steder på nettet, der med fordel kan linke til dig.
Det er måden du kan holde dine tekster originale på, og måden at undgå duplicate content på hos dig.
God fornøjelse – Venligst Jette H