SEO for begyndere og let øvede

– lær en helt enkel SEO model, så du kan slå dine konkurrenter i Google

Sådan kommer du i gang med SEO og sådan sikrer du dig at dit SEO arbejde virker.

Jeg vil vise dig en enkel model, der illustrerer hvordan du skal gøre og hvorfor det virker.

Hvis du er landet her, fordi du har hørt at, du skal lave noget SEO på din hjemmeside, så kan du trygt læse videre, og lære noget nyt.

Hvis du er her, fordi du allerede er startet på dit SEO arbejde, så skal du måske forberede dig på en a-ha-oplevelser eller to, der kan sætte endnu mere fart på dit SEO arbejde.

SEO modellen de 5 elementer i SEO

Modellen består af 5 elementer. Det smarte ved denne model er, at det er en evergreen model.

Det betyder, at uanset hvor mange opdateringer Google kommer med, uanset hvor meget chat-bot’erne kan levere af tekst, og uanset hvor mange konkurrenter du har, så virker denne model, altid.

Og det gør den til en særlig god SEO basismodel.

Grundtegningen af de 5 elementer forklaret på video
– klik for at se video fra YouTube (du bliver her på siden)
– læs om beskrivelse af de 5 SEO element i afsnittene herunder

En helt naturlig forståelse på noget komplekst

Denne model er opfundet for at skabe en naturlig forståelse for noget, som kan virke komplekst.

Modellen er et go-to værktøj for den selvstændige hjemmeside ejer, der arbejder seriøst på, at få glæde af sit optimeringsarbejde.

De 5 elementer bliver præsenteret nedenfor, så du får indblik i, hvor de hver især kan kommer i spil, og hvorfor de hver især er med til at fremme din hjemmesides synlighed og din salgskonvertering.

SEO elementerne er navngivet herunder, du kan klikke på hvert element og hoppe direkte til beskrivelsen

elementet METADATA

– metadata er de vejskilte, du har stående i Google søgeresultat og som peger ind på din hjemmesiden. Du kan selv bestemme teksten

elementet SØGEORD

– søgeord og søgeordsfraser er den røde tråd i dit indhold. Søgeordet trækker dine læsere ude fra Google og ind på din hjemmeside

elementet WEBTEKST

– relevant og informativ tekst kan få dine læsere til at blive hængende og udforske mere. Skab overblik med de rigtige overskrifter

elementet BILLEDER

– dine billeder er superpower for din hjemmeside. Desværre indeholder de ofte for meget data, som kan sløve din hjemmeside

elementet LINKBUILDING

– links skal betragtes som anbefalinger. Der findes forskellige former for links, og du skal arbejde på at få en god blanding af alle typer.

Det hele starter i Google

I Google søgeresultat møder dine kunder dig første gang. Her beslutter de sig for at klikke på dit link.

Når det handler om SEO, handler det om at optimere sin hjemmeside til det organiske søgeresultat.

Det organiske søgeresultat er alle de links i Google, der ikke er annoncer. Annoncer ligger øverst og til tider nederst i søgeresultatet.

Det organiske søgeresultat

Det kræver altså lidt scroll i søgeresultatet for at komme ned til de organiske links, og det er der heldigvis mange, der gør, altså scroller.

Det de også gør, er at læse det, der står i linkteksterne. De vurderer om tekst informationerne er interessante nok til at klikke videre på. Det er her dit SEO arbejde starter, lige her i det organiske søgeresultat.

METADATA

Metadata er de tekster, der skal fange din målgruppes interesse i Google, og få dem til at klikke

METADATA er som vejskilte

Du kan betragte METADATA som dine vejskilte i Google søgeresultat. Hver eneste side (forside, underside, kategoriside, blogindlæg, produkt) på din hjemmeside, har et vejskilt stående ude i Google søgeresultat.

Din opgave er at gøre teksterne på vejskiltene så attraktive, at dine kunder klikker videre ind på din hjemmeside.

Teksterne der ses i Google søgeresultat består af:

  • SEO-titel
    – den tekst der vises som blå tekst og som udgør linket

  • Metabeskrivelse
    – den sorte tekst som står  under det blå link, og som giver en kort beskrivelse af hvad man kan møde, når man klikker videre

Metadata er dine link tekster i Google søgeresultat, og fungerer som dine vejskilte ind til din hjemmeside

Tegningen viser domænet Katte Huset, der har sat et vejskilt op i Google. De har udfylde metadata-teksterne for deres kategori Røde katte.

Du kan selv udfylde metadata-teksterne

Teksterne skal skrives til din målgruppe, med ord og vendinger som målgruppen selv bruger, når de laver søgninger efter det, du har en løsning på.

Det er din mulighed for at bruge plads i Google, helt gratis. Udnyt pladsen fornuftigt og overvej nøje, hvad du tilbyder

Teksten skal stemme overens med det man møder

Undgå at skrive generelle tekster, blot for at få nogen til at klikke sig ind på dine hjemmeside. Der er ingen der gider spilde sin tid. Hvis du ikke lever op til det du skriver, hopper dine besøgende tilbage i Google igen. Sådan et-hop-tilbage registreres også af Google. Og det er med til at Google nedprioriterer din hjemmeside en anden gang.

SØGEORD

Søgeordet er den røde tråd. Dette element er det eneste element, du finder i alle de andre SEO elementer

Søgeordet definerer indholdet på en side.

Derfor kan du ikke bruge det samme søgeord på flere sider. Det vil nemlig forvirre Google og gøre det svært at forstå hvad forskellen er på dine forskellige sider.

Hver side har sin egen adresse på internettet

Hver side på en hjemmeside har et unik navn og sin egen adresse på internettet (URL).

Hver gang du udgiver en ny side, et nyt blogindlæg, en ny kategori eller et nyt produkt, opretter du en ny unik adresse på internettet. Og hver gang skal du bruge et nyt søgeord.

Et nyt søgeord pr. side

Når der i SEO verdenen tales om en sidens søgeord, så handler det om, at du vælger et ord, der alene kan definere indholdet på den pågældende side.

Det er vigtigt også at vide, at et søgeord godt kan være en søgeords-frase.

En frase består at 2-3 ord. f.eks. labrador hvalpetræner, SEO konsulent eller antikke grønne hvidvinsglas. Du kan altså også vælge en frase til at definere sidens indhold med.

Søgeord trækker læseren fra Google søgeresultat ind på din hjemmeside og gennem dit indhold - søgeordet er den røde tråd

Søgeordet er den røde tråd og trækker de andre SEO elementer sammen. Søgeordet fungerer som en form for guide

Søgeordet trækker de andre elementer som perler på en snor

Det du vælger som søgeord, placerer du i de resterende elementer. Søgeordet placeres i dine metadata. Skrives ind i webteksten på siden. Navngive billeder (hvis du har et billede) med søgeordet. Og når du linker på din hjemmeside, skal du bruge søgeordet for den side linket peger hen til.

Søgeordet trækker nærmest de andre elementer som perler på en snor.

Søgeordet er også med til at skabe tryghed for en læser. Når man kan følge og læse det samme søgeord på sin vej fra Google, ind på siden på din hjemmeside og gennem dit indhold, så giver det vished om, at man er på rette vej.