Kan du garantere, at jeg kommer på side 1 i Google ?

Jeg blev stillet dette spørgsmål for nylig, da jeg forklarede forskellen mellem SEO og AdWords.

Jeg blev spurgt, om jeg kunne garantere at søgemaskineoptimering, altså SEO, kunne overtage de AdWords, som vedkommende p.t. betalt Google for at administrere for sig.

Nej….. jeg kan ikke garantere placering på siden 1.

SEO er optimering i Googles organiske søgeresultat. Det betyder også, at det ER organisk. Dvs at de resultater af sider der bliver søgt frem i Googles søgeresultat, ændre sig i takt med den optimering, de forskellige hjemmesideejere foretager sig.

SEO betyder Search Engine Optimization.

Garantien ligger efter min mening et andet sted:

Jo tættere du kan komme på din yndlingskunde, jo flere søgeord der matcher din kundes søgninger, des lettere er det for din kunde (og Google) at finde dine sider frem i søgeresultaterne.

Hvis du heletiden holder dig opdateret på dine kunders terminologi (hvilke udtryk anvendes om dine produkter/hvad kalder potentielle kunder dine produkter) og jævnligt opdaterer dine sider, så vil du med garanti komme øverst i søgeresultaterne.

Altså… jeg kan garantere, at hvis du koncentrerer dig om at gennemføre din SEO korrekt, og du hele tiden holder din hjemmeside interessant og up-to-date i forhold til din målgruppes behov, så ender du med at komme på side 1, når dine potentielle kunder søger din hjælp.

Om du skal udelade AdWords eller ej, er din beslutning

Adwords er en økonomisk baseret og kompliceret markedsføring.

SEO er GRATIS.

At søgemaskineoptimere til det organiske søgeresultat er baseret på sund fornuft og almindelig kundeservice.

Det er mere værdfuldt for din online forretning at fokusere på dine kunders søgesætninger, end det er at fokusere på at komme på side 1 i Google, på nogle bestemte søgeord indenfor din branche.

Spørg dine kunder og hold øje med hvilke søgninger, der ender på din hjemmeside.

Få indflydelse på din placering i Google

Søgemaskineoptimering handler om at samarbejde med Google søgerobotterne (Google bots), og at levere service til dine potentielle kunder.

Du kan selv lære hvordan, du etablerer samarbejdet med Google, og hvordan du opnår de gode resultater i Google. Du kan selv få indflydelse på, hvad Google skal tilbyde dine potentielle kunder.

hent hjælpe fra Google bot og kom på side 1, fokuser på kundeservice og godt indhold

Ved du, om Google sorterer din hjemmeside fra ?

Googles seneste opdatering, kaldet Panda-opdatering, blev gennemført for at ’luge ud’ i de mange hjemmesideejere, der tidligere kun koncentrerede sig om at skabe en masse trafik til deres hjemmesider.

Hjemmesider der som regel er overfyldt med søgeord og ikke har særlig læsevenlig tekst – du har sikkert oplevet sådanne sider selv.

Google Panda prioriterer kundeservice og hjælper dig til at komme på side 1

Før Googles Panda-opdatering blev de hjemmesider der havde meget trafik rangeret højt i Google.

Det var altså ikke væsentligt, om læserne fandt det, de søgte. Eller om læserne blev hængende på siden på grund af informationsniveauet.

Det var heller ikke relevant, om læserne foretog sig en handling, fulgte et link eller navigerede videre rundt på hjemmesiden.

Pandaen kan derfor blive et problem for dig, hvis du har koncentreret dig om, at fylde dine sider med søgeord fremfor at koncentrere dig om det kundevenlige i en tekst.

Hvis du endnu ikke har sikret dig at dit webbureau eller webmaster er opdateret på Googles Panda, bør du gøre det med det samme.

Google fokuserer på kundeservice

For Google handler det om at servicere og levere de bedste resultater i sine søgeresultater.

For at Google kan opretholde sin status som verdens mest anvendte søgemaskine, er Google nødt til at tilrette sin egen forretning for at sikre sig sine kunders loyalitet.

Med Panda opdateringen har Google sørget for at dette er blevet muligt.

Pandaen vil med tiden frasortere de sider, der ikke har kvalitetsindhold.

Det vil sige, at en hjemmesideejer, der før blot har koncentreret sig om kvantitet af søgeord frem for kvalitet af tekst, er blevet sendt bagud i Googles søgeresultater, efter at Pandaens har gjort sit indtog.

Vær sikker på kvaliteten af søgeresultaterne

Når du selv deltager i din søgemaskineoptimering, kan du være helt sikker på kvaliteten af dine sider og din forretning på nettet.

Har du indtil nu overdraget denne opgave til andre, eller endda helt undladt at tage dig af  din søgemaskineoptimering,  så bør du hurtigst muligt sætte dig ind i, hvad SEO betyder. Hvor meget søgemaskineoptimering kan gøre for din forretning, og hvilken indflydelse SEO har for dit salg på nettet.

Jo før du kommer i gang – jo før kan du ændre din placering

Og du kan lige så godt komme i gang  med det samme…

  • SEO er din kundeservice på nettet, og SEO er din markedsføring – du bør tage din SEO alvorligt.
  • SEO er lige så vigtig en del af din forretning som det at udregne priser, tilrette varer eller lave dit momsregnskab.
  • SEO tager tid i starten og kræver dit fokus.

Der er mange forskellige opfattelser af, hvad og hvor meget søgemaskineoptimering indebærer. Vælger du at lade andre tage sig af din SEO, er det altid en god idé, at du sætter dig ind i, hvad de foretager sig omkring søgemaskineoptimering af din online forretning.

Tag din forretning på nettet alvorligt

Jeg giver ingen garanti for, hvad du gør med dit markedsføringsarbejde.

Men jeg vil garantere, at du vil blive mere synlig i Google og ende højere oppe i Googles søgeresultater, når du

  • Tilretter dine sider til dine kunders behov.
  • Strukturerer din søgemaskineoptimering.
  • Begynder at tage din forretning på nettet alvorligt.

Det er muligt at lære det selv – du kan tjekke, om en SEO workshop er noget for dig.

Du kan også blot indmelde dit i facebook gruppen SEO uden teknikpanik – læs gruppereglerne hers

Garanterede succes hilsner
Jette H