Der er forskel på Google Ads og SEO…..
men begge handler om synlighed på nettet
Jeg støder på det hele tiden, når jeg nævner jeg arbejder med søgemaskineoptimering.
“Nårh!, …det er det der med Google Ads, det er dyrt, er det ikk?”
…..Nej, og jo det kan være dyrt
Søgemaskineoptimering forkortet til SEO betyder Search Engine Optimization
– på dansk kaldet det også søgeoptimering.
Når du arbejder med SEO, arbejder du med at optimere din hjemmeside til det organiske søgeresultat. Det er gratis og du kan selv styre din optimering.
Google Ads er annoncering
Googles egne annoncer har lige fået navneændring fra Google Ads, og dækker over betalt annoncering i Google søgeresultat.
En Google Ad peger ind på din hjemmeside, eller på en bestemt side på din hjemmeside.
Google Ads placeres øverst og nederst i søgeresultaterne. Markeret med en lille annonce-rubrik under titlen.
En hurtig måde at skabe trafik
Det er en hurtig måde at få trafik på, for nystartede virksomheder, men det koster penge, hvert gang der klikkes på en af disse annoncer.
Ads systemet styres udelukkende efter en række søgeord, og det kræver en vis disciplin at styre sine Ads, sine annoncer, og sit markedsføringsbudget. Man kan hurtigt komme af med mange penge, hvis ikke strategien er planlagt.
Lidt for statisk
Google Ads har en række funktioner, der i nogle tilfælde kan være smarte at udnytte – Ads kan tilrettes demografisk og tidsmæssigt, men er også derfor temmelig styret og kan forekomme statisk ensporet.
Google kan administrere dette, men du kan også selv styre din markedsføring. Jeg har set, at der findes flere udbydere af kurser i Google Ads, og nogle af dem er gratis. Jeg kan anbefale at du tjekker listen hos Anton Hoelstad, der opdaterer udbudslisten af AdWords kurser jævnligt.
Søgemaskine-optimering er SEO
Søgemaskineoptimering er SEO og står for Search Engine Optimization. SEO er din kundeservice på nettet.
SEO er indholdet på din hjemmeside,
- dine tekster
- dine menuer
- dine henvisninger
- dit design
- din opbygning
- dine opdateringer
… alt det, som du selv har mulighed for at styre, optimere og ændre på.
Forudsat at din hjemmeside er bygget i et Custom built content Management Systems (CMS) og du har adgang til administrationsdelen.
En stabil måde at skabe trafik på
SEO er organisk og tager noget længere tid at slå igennem på nettet – fordi Googles søgemaskinerobotter lige skal forbi din hjemmeside og dine opdateringer.
Googlerobotterne hjælper Google med at være opdateret på alt det, der findes i databasen (på nettet). På den måde sikrer Google sig altid at tilbyde det bedste i sine søgeresultater.
Det organiske søgeresultat er alle de resultater af links, der ikke er markeret som annoncer.
Google ændrer hele tiden på antal søgeresultater pr. side, men pt ligger der max 4 Google Ads øverst på en søgeresultatside, så kommer de organiske resultater (ca 10 links) og tilsidst max 3 Google Ads nederst.
Det organisk ændrer sig hele tiden
Det smarte ved SEO og Googles søgemaskinerobotter er, at når du vækker dem, bliver de nysgerrige, og jo oftere du opdaterer, indsætter et link, tilretter en tekst, udgiver et blogindlæg, jo oftere vækker du robotterne.
Det betyder, at du skaber interesse for din hjemmeside hos Google. Google er nysgerrig efter at se, om dine ændringer kan få betydning for, hvad Google kan levere i sine søgeresultater.
Læs evt. andet blogindlæg om SEO og få 5 svar på hvad SEO er.
Google Ads (tidligere Adwords) er ikke SEO
Husk forskellen, når du planlægger din markedsføring !
Google Ads et middel til at skabe trafik til din hjemmeside, og kan være den investering, du vurderer som den bedste for dig.
Betal for trafik
Når du anvender Google Ads som middel for din synlighed, skal du være opmærksom på, at hvis du stopper dine annonce kampagner, stopper du også den trafik, der blev skabt via de søgeord der lå i dine Google Ads.
Ej din markedsføring – skab selv din trafik
Når du arbejder med SEO ejer du hele din markedsføring. Du arbejder med din kundeservice direkte på din hjemmeside istedet for ude på Googles annoncer. Dit arbejde bliver liggende på dine hjemmeside.
Når du anvender SEO, bestemmer du hele tide selv, hvem du vil henvende dig til.
Du kan lægge links ind mellem dine sider, og du skaffer evt. et link udefra en leverandør eller en kunde.
Du samler din kundes søgeord og søgesætninger og taster dem ind i dine hjemmesidetekster.
Ideer til din SEO og kundeservice
Husk at spørge dine kunder, hvordan de søger på nettet, og lytte til, hvad de kalder dine varer.
- Tag et spørgeskema med næste gang du er på udstilling eller til et større arrangement.
- Opsæt evt. en konkurrence mod besvarelse af spørgeskema.
- Lav en VIP-gruppe på facebook.
- Spørg i netværkets netværk, hvordan en søgning efter dine ydelser kunne være.
Er du interesseret i at lære mere om SEO
Jeg afholder kurser og workshops i SEO, hvor du lærer at arbejde med din egen SEO direkte på din egen hjemmeside. Du kan tjekke på min kursusplatform om der er et aktuelt kursus eller SEO læring for dig lige nu.
Jeg underviser ud fra De 5 Elementer i SEO, som er min egen model, der viser hvordan SEO hænger sammen, og hvilke elementer du skal kende for at få mest ud af dit arbejde med mere synlighed i Google.
Du må gerne skrive til mig,
- hvis du er interesseret i at få besked inden jeg starter næste kursus-forløb
- hvis du er i tvivl, om din hjemmeside er klar til at blive søgemaskineoptimeret,
Del indlægget med dine venner, hvis det er viden der kan hjælpe flere – og skriv gerne en kommentar herunder.
K. Jette H