Hvad er SEO og hvad er Google optimering?

SEO dækker over ordene Search Engine Optimization som betyder søgemaskineoptimering. Google er en søgemaskine og derfor findes udtrykket Google optimering.

Ind i mellem vil du finde ordet delt i 2; søgemaskine optimering – andre gange blot som; søgeoptimering.

Du kan opleve mange ord omkring SEO, der betyder det sammen, men det vigtigste er, at du ved hvad SEO er og hvorfor der er noget der hedder Google optimering.

Få overblikket og 5 svar på, hvad er SEO?

Jeg opdagede SEO på et tidspunkt i Googles liv, hvor det var blevet væsentlig lettere at sælge med hjertet, også selvom det faktisk er en maskine, vi skal arbejde sammen med.

Jeg kan selv godt lide, når jeg får overblikket over noget, jeg synes lyder og virker svært. SEO har stadig lidt status af at være for tekniske nørder, SEO lyder og virker umiddelbart svært.

Dette blogindlæg har jeg tænkt som en hjælp for dig, så du kan få overblik og svar på hvad SEO er.

Nedenfor er der 5 svar på hvad SEO er. 5 svar fordi det kan du lige overskue, og 5 punkter fordi det er lettere at gå igennem, end en lang liste med mange overskrifter :-).

Svarene lærer dig ikke, hvordan du skal søgemaskineoptimere i praksis. Men du kan få et andet syn på SEO, og forhåbentlig hurtigst muligt herefter få sat gang i din egen SEO.

 

1… SEO er synlighed i det organiske søgeresultat

I Danmark anvender vi Google, når vi søger efter noget på nettet. Hvis du har en online virksomhed i Danmark, er du derfor interesseret i at optimere din forretning til Google – deraf udtrykke Google optimering.

Når du arbejder med SEO, arbejder du på at blive synlig i det organiske søgeresultat. Det koster ikke penge i annoncekroner eller pris pr. klik, men det kræver en jævnlig indsats for at vedligeholde din position.

Læs evt. blogindlægget AdWords er ikke SEO, der beskriver forskellen på den betalende placering og den organiske placering i Google.

Eller tag lynkurset i METADATA, der netop hjælper dig med at lave uimodståelige tekster til Google organiske søgeresultat. Minikursus-Kliklækre tekster i Google

Det organiske søgeresultat i Google

Det organiske søgeresultat ændre sig hele tiden.

Der søges med nye søgesætninger, markedet tager en anden drejning, et politisk indgreb ændre købevaner hos din målgruppe og dine konkurrenter finder på nye produkter.

Du kan ikke forvente at bevare din organiske placering i Google, medmindre du også selv opfører dig “organisk” ……

  • opretter nye varer
  • ændre på dine billeder
  • skaber noget trafik med et nyt blogindlæg
  • lægger en ekstra kundeudtalelse op på din hjemmeside
  • osv…

….det er altsammen med til at holde Google opdateret.

2… SEO er en del af din markedsføring.

Du skal være med hele tiden, og du skal sørge for at vedligeholde din hjemmeside.

Måske har du også hørt udtrykket SEO markedsføring, som netop går ud på at optimere til søgemaskinerne.

Når du sørger for, at din online forretning altid står klar med de løsninger din målgruppe efterspørger, så har du et utroligt stærkt markedsføringsværktøj.

Du skal have kontakt til markedet og din målgruppe på samme måde, som hvis du fik besøg i din fysiske butik. Du skal sørge for at være opdateret, du skal have de rette produkter på hylderne, og du skal have din kundeservice helt frem i lyset.

3… SEO er kundeservice og Google er din kundeservice medarbejder

Jeg går udfra, du læser med her, fordi du har en hjemmeside, en webshop eller en blog – eller at du snart får dig en hjemmeside, en webshop eller en blog.

lad Google leverer dine sider i søgeresultaterne - giv Google der rette informationer
Du har formentlig et budskab der skal formidles, en forretning der skal synliggøres, eller du tilbyder en løsning på et problem….

Du har alle forudsætninger for at lykkedes med din mission, når du har klædt din kundeservicemedarbejder på til opgaven.

I en hvilken som helst virksomhed vil man sørge for, at kundeservice personalet er opdateret på de produkter de skal servicere.

Det samme er gældende for en online virksomhed. Opdateringen til din online kundeservicemedarbejder foregår gennem SEO. Google er din bedste kundeservicemedarbejder på nettet.

4… SEO er lettere i dag, men du kan ikke bare læne dig tilbage

SEO handler ikke længere kun om teknik. I dag handler SEO og søgemaskineoptimering også om, hvorvidt dine besøgende kan finde det de søger. Det skal være overskueligt, det skal være let, og det skal gå hurtigt.

Forvirrede og irriterede kunder forlader dig, og det får indflydelse på din placering i Google.

Der er stadig lidt teknik forbundet med SEO, men det handler mest om, hvordan din online forretning kan komme til at hænge sammen med Google. SEO er bygget sammen af flere elementer, der alle har indflydelse på hinanden.

Det er vigtigt at arbejde med SEO på en rigtig måde ellers er arbejdet og tiden spildt.

Er du interesseret i at vide mere om SEO, ser jeg dig meget gerne i min gratis, lukkede facebook gruppe SEO uden teknik panik – se grupperegler her.

Eller skriv gerne for at en afklaring 1:1 SEO rådgiver.

5… SEO er også at anbefale

Et link er en anbefaling – og derfor super for din SEO. Google betragter anbefalinger som anerkendelse, så sørg altid for at linke videre. Del eller anbefal når der er noget, du gerne vil videregive enten til dine kunder eller dine venner.

En anbefaling af dette blogindlæg, måske? (del på dine sociale medier, nedenfor)

En anbefaling bidrager til dit online stisystem. Jo flere anbefalinger du giver, og jo flere du anskaffer dig, jo større bliver dit stisystem, og det gør kendskabet til din hjemmeside større.

Et stort stisystem giver anerkendelse i Google og har indflydelse på din placering.

Et af de 5 tips er at anbefale. At linke til eller at dele relevant indhold giver gode point i Google

Tak  – og vi ses i Google.

PS.

Der er et super vigtigt element i dit SEO arbejde, du kan få på plads ret hurtigt, hvis du er klar på gør-det-selv SEO. Det er at få udfyldt dine METADATA tekster.

METADATA tekster er synlige, der hvor det hele starter – nemlig ude i Google Søgeresultat.

Jeg har en mini kursus, der tager dig gennem processen at skrive uimodståelige tekster, dine kunder ikke kan lade være med at klikke på.

Når du fanger din kunders opmærksomhed, allerede ude i Google søgeresultater, er du et godt stykke foran dine konkurrenter.

Interessante tekster, skaffer dig mere trafik, og mere trafik skaffer dig mere synlighed i Google, Mere synlighed i Google, skaffer dig mere salg.

Du kan komme i gang om 7 minutter, læst om mini kurset “kliklækre tekster i Google” lige her