En one-page hjemmeside har ikke mange chancer i Google

Her i dette blogindlæg fortæller jeg dig, hvilke fejl en one-page hjemmeside har i forhold til at blive placeret godt i Google.

Om du stadig vil have en one-page hjemmeside, efter du har læst med her, det bestemmer du selv.

Hvis du er gået fra at have en traditionel hjemmeside til at få en ny one-page hjemmeside, så kan du her læse årsagen til, hvorfor din trafik udebliver og dine pladser i søgeresultaterne forsvinder.

SEO handler om at synliggøre så meget relevant information som muligt, det kan du ikke på en one-page hjemmeside

one-page hjemmeside -det er en SEO bommert

En one-page hjemmeside er en ny smart version af en hjemmeside, hvis du spørger en webdesigner. Men det er en kæmpe bommert i forhold til SEO.

En one-page hjemmeside er lavet i et layout, hvor hele hjemmesidens indhold ligger på én side.

Når du sammenlægger dine ydelser og produkter på den samme side, hvilket er ideen med en one-page hjemmeside, så mister du muligheden for at målrette synligheden af dine forskellige typer af ydelser.

Så mange som muligt skal finde vej

På nettet handler det om at hente trafik ind på så mange sider som muligt. Det gør du ved at målrette hver side efter det behov, den enkelte side dækker.

Eller sagt på en anden måde; du sørger for at gøre det muligt for en læser at vælge præcis den side, der dækker det behov, den enkelte læser søger efter. Det gør det muligt at tiltrække flere til din hjemmeside. Det skaber mere trafik

– og det er, hvad optimering i Google går ud på.

Der er 2 grundlæggende faktorer på spil i Google

Når du udgiver en hjemmeside på internettet, er du nødt til at forholde dig til både mennesker og robotter.

  • Mennesker:
    Dem, der skal finde dit indhold, bruge dine ydelser og handle med dig.
  • Robotter:
    Dem, der skal vise dit indhold i søgeresultaterne, så snart en søgning matcher dine ydelser.

Det er ikke svært at komme overens med begge parter, når blot du ved, hvordan det hænger sammen.

Umiddelbart ser det let ud, men pas på!

På nettet er det en vigtig faktor, at det skal være let.

Det skal være let at finde informationer – det skal være let at komme hen til yderligere information.

En læser skal ikke bruge tid på at lære, hvordan en hjemmeside virker, før han kan få fat i informationerne.

Umiddelbart virker en one-page hjemmeside let at bevæge sig på, men vær opmærksom.

Online er vi vant til, at blive sendt til en anden side, når vi klikker videre via en menu. At ende et andet sted på samme side, kan skabe forvirring.

En læsers rejse gennem en one-page hjemmeside

  • Først vælger en læser et af punkterne fra menuen i toppen.
  • Herefter sendes læseren ned til det sted på siden (via ankerlink).
  • Her læses informationerne og læseren scrolles videre ned ad siden, i takt med at informationerne læses.
  • Læseren finder ikke lige det, der var ønsket, og går tilbage til toppen og vælger et nyt punkt fra menuen.
  • Nu bliver læseren sendt ned på siden igen, men lander et andet sted end før.
  • Desværre har læseren allerede læst informationer på dette sted, da han var her for lidt siden. Fordi han helt automatisk scrollede ned i takt med læsningen af første afsnit.

Resultatet af denne rejse kan være en forvirret læser, og i værste fald en irriteret læser.

en one page hjemmeside kan forvirre dine læsere

En bruger(u)venlig hjemmeside

En hjemmeside produceret i et one-page design, mister en del af sin brugervenlighed. Og når din hjemmeside ikke er brugervenlig, vil det skade din placering i Google.

Det er facts, at vi som læsere på nettet ikke er særlig loyale. Med mindre vi har et helt særligt forhold til den bestemte hjemmeside. Du skal ikke forvente, at en læser bruger ret meget tid på at udregne funktionaliteten på din hjemmeside.

I stedet for at have besøg af en potentiel kunde, risikerer du, at miste en læser, der går tilbage i Google, og vælger et link til en anden hjemmeside.

En one-page hjemmeside, der umiddelbart lader til at være så let, viser sig slet ikke at være det.

Foretag først dit valg af en one-page hjemmeside, når du har den rette viden omkring Google

Hvis du driver en forretning på nettet, hvor du har flere produkter på hylderne, så går jeg ud fra, at det er er fordi, du ønsker at tiltrække en bredere kundegruppe. Det bliver svært at opnå via en one-page hjemmeside

Facts om one-page hjemmesider:

one-page hjemmeside er som papyrus rulle - ordinær hjemmeside er som en stak papir der kan blades i

På billedet prøver jeg at illustrere, hvordan siderne ligger på en one-page hjemmeside og hvordan de ligger på en traditionel hjemmeside.

En one-page hjemmeside skal læses som en papyrusrulle – en traditionel hjemmeside kan bladres i, frem og tilbage.

Du kan ende med at have en hjemmeside, der bare er flot og lækker i sit design. Men som ikke kommer til sin ret, fordi det er for svært at udbrede informationer omkring dit indhold

3 Facts om one-page design

1.

Du kan kun ”tale” til ét behov

Du har kun ét link i søgeresultat i Google. Én vej ind på din one-page hjemmeside. Hvem vil du henvende dig til?

Du kan kun henvende dig til ét behov, selvom du har forskellige varer at tilbyde. Varer der dækker forskellige behov.

Du har kun ét fokussøgeord pr. side at optimere efter. Hvilket fokussøgeord skal du vælge?

Det kan være svært at tilbyde flere produkter på samme tid, fordi det netop handler om at ramme præcist.

I SEO er det væsentligt at du kan målrette dine tekster og Meta-Data, så hver vare kommer til sin ret. Dine varer dækker forskellige behov, og derfor skal hver vare kunne findes af den, der har brug for den.

2.

Det er svært at linke til en one-page side

Hvis du vil linke til et bestemt sted på en side, skal du indlægge ankerkoder i tekst og links.

Det kan du måske godt øve dig i at gøre, når det er internt du linker, men det kan blive svært at opdrage andre til at linke ind til dig på denne måde.

I SEO er det vigtigt at du kan arbejde med din linkbuilding, som handler om at linke internt mellem dine sider, linke ud til andre domæner og skaffe link udefra og ind.

3.

Forvirring omkring opbygning skader brugervenligheden

Hvis din læser ikke forstår din opbygning, og hvordan almindelig brug af din hjemmeside virker, kan du miste en potentiel kunde. Er det for besværligt at komme til de informationer, der efterspørges, forlader læseren dig igen.

Det er meget vigtigt at en læser kan bevæge sig rundt alene. Der må ikke være forhindringer, der stopper en læser i at klikke videre. Der må ikke være barrierer, der kan få en læser til at gå før tid.

Din one-page hjemmeside viser hvad din designer kan, ikke så meget om, hvad dine produkter kan

Smag og farver er individuelt, og der er ikke nogen idé i at diskutere, hvad der er pænt, og hvad der er grimt. Men det er væsentligt at diskutere design, når det er direkte ødelæggende for en forretning.

Kom gerne med dine kommentarer til det du har læst, og del med din webdesigner og de venner, du vil advare mod at begå en SEO bommert.

Venligst Jette H

Er du i gang med at skaffe viden om optimering til Google?

Så anbefaler jeg at du tjekker blogindlægget om Meta-Data