Sådan finder du dine Meta-Data

Er du på jagt efter flere oplysninger omkring din online markedsføring. Har du søgt i Google og på YouTube efter ‘hvordan finder jeg mine Meta-data’, eller ‘hvor finder jeg mine Meta-Data’, så er du måske havnet det rette sted. Her finder du dine Meta-Data, og ser hvordan du udfylder dem.

Der er lidt forskel fra på hvordan felterne for Meta-Data beskrives. Det afhænger af hvilket system din hjemmeside eller din webshop er bygget i.

Du skal lede efter felterne ‘Title” og “Description”. Måske er felterne betegnet som “SEO titel” og “meta beskrivelse” eller blot “beskrivelse”. Disse felter kan du finde for hver side, for hvert produkt, for hver kategori.

For nogle hjemmesidesystemer og webshop-systemer skal man selv installerer et SEO plug-in eller et SEO modul.

For WordPress anbefaler jeg SEO by Yoast. Start med gratis versionen.

her udfylder du meta-data i SEO by yoast

Når det drejer sig om dine URL’er (navnesti), skal du lede efter permanente links eller friendly URL’s. I WordPress finder du permanente links under indstillinger i menuen. I dit webshop systemer skal du ind under konfigurationer.

 

Sådan udfylder du dine Meta-Data

Du skal forestille dig, at du skal sætte et skilt op ind til dine forretning. Hver gang du har en URL, har du mulighed for at sætte et nyt skilt op. Et unikt skilt der peger ind på den pågældende side, og giver informationer om, hvad der findes på den side.

Du har både et title-tag felt (den blå tekst) og et felt for din description (den sorte tekst).
De forskellige plug-ins og moduler opdateres jævnligt, så de kan se meget forskellige ud.

Ovenfor er der anvendt et gammelt eksemplet for SEO by Yoast.

Men den seneste opdatering fra Yoast ser lidt anderledes ud. Nu skal du ændre direkte i tekstlinierne. Kør musen over den enkelte tekster, for at gøre editeringsværktøjet synligt.

Udfyld din Snippet Editor, og udvælg dig stadig et fokus søgeord/sætning for den pågældende side.

Ny version af Yoast og hvordan du udfylder dine Meta Data

Title tag

Den blå tekst (title tag) må fylde 512 pixels (px).

Vær opmærksom på, at pixels er et breddemål. Et bogtav i fed fylder mere i bredden end ikke fed. Når søgeord fremhæves i teksten, fylder de mere. Du kan også tænke i, hvorvidt du bør anvende hele ord med store bogstaver – da de også optager mere plads end ordinær skrift.

Den blå tekst – er den tekst Google indekserer og arkivere din side på. Forsøg at udnyt pladsen så godt som muligt. Det er gratis salgstekst, og det er din mulighed for at fortælle Google, hvad du gerne vil have din side vist frem på i søgeresultaterne.

URL

Den grønne tekst – er navnet på din side.

Et Blogindlæg kan godt have længere navne, end dine kategorisider eller dine andre salgs og informations sider. Du bestemmer selv dette navn, når du oprettet en ny side, et nyt blogindlæg eller et nyt produkt i din webshop. Første gang du gemmer din side, gemmer du sidenavnet (URL’en).

Vær opmærksom på at en URL kun må ændres, hvis du endnu ikke har udgivet din side. Ændring af eksisterende URL’er kan skade din linkbuilding, og dine sider ender som ‘ikke fundet’-sider. Google er ikke glad for sider der ender i fejl.

Meta Description

Den sorte tekst, er teksten hvor du fortæller din læsere lidt mere om, hvad der vil ske, når man klikker videre på linket.

Denne tekst er gratis, og kan indeholde 110-155 anslag.

Vær opmærksom på at du holder det, du lover i teksten. Brug teksten til at guide læseren videre ind på din side, og lad læseren opleve, at hun er landet på det rette sted. Google er ikke glad når vi vildleder vores kunderne, men er derimod klar til at belønne god vejledning med god placering.

 

Dine Meta-Data er gratis reklame

Jeg håber dette kan hjælpe dig videre til, at skabe mere trafik fra Google søgeresultat og ind på dit domæne. Selvom eksemplet her er via SEO by Yoast plug-in, vil måden at udfylde Meta-Data på være den samme.

Husk at dine Meta-Data, kan du ændre i heletiden (dog ikke URL’en), så det er bedre at komme igang – og øve sig – end at vente og gruble forlænge over teksten. Jeg har selv erfaret, at det nogle gange er lettere at ændre en tekst, når jeg kommer tilbage til den senere.

I forhold til Meta-Data gavner det altid, at du har den informationstekst du selv har forfattet, fremfor en tekst som Google har gengivet fra et sted på din side.

Så rådet er;

– at du får udfyldt dine Meta-Data med det samme, så godt du formår – og ændrer dem, når du har fået friske ideer til ny tekst.

 

Sådan finder du dine Meta-Data og sådan udfylder du dine Meta-Data er en guide, der skal øge værdien af dit domæne og skabe mere trafik ind på dine sider. Skriv gerne en kommentar nedenfor, hvis du kan bruge oplysningene. Og del endelig blogindlægget på de socialemedier, hvis du har venner, der har brug for at vide mere om SEO og Meta-Data.

I et andet blogindlæg Adwords er ikke SEO, kan du læse om forskellen på betalt placering og organisk placering i Google. Planlæg evt. din markedsføring efter dette.

God fornøjelse med at guide dine læsere og vise vej til din forretning.

k. Jette H

Du kan tilmelde dig maillisten, så skriver jeg til dig med nyheder, tips og tricks

* skal udfyldes
Hold dig opdagteret ved at tilmelde dig nyheder tips og tricks