SEO modellen, de 5 elementer i SEO
Alt, hvad du lærer omkring søgemaskineoptimering her hos RelationME, har noget at gøre med de 5 elementer i SEO.
Du lærer elementerne at kende gennem en model jeg har konstrueret. Modellen skaber SEO overblik og kan støtte dig, når du arbejder med optimering af din hjemmeside.
Det betyder du hurtigt får styr på, hvordan du skal arbejde for at få mest ud af dit SEO arbejde.
Alle 5 elementer har du selv adgang til, og nogle af dem, er du allerede fortrolig med
Brug Google bedre, øg interessen for dit indhold og fang din målgruppes opmærksomhed
Den største udfordring du støder på i din online forretning er, at du ikke er til stede, når der kommer besøgende ind på din hjemmeside eller i din webshop.
Online skal kunderne klare sig selv. Det er vigtigt at de bevare deres fokus på det, de er kommet efter.
God service, præcis som var det i din fysiske butik
Du skal vejlede dine kunder så præcist, at de ikke kommer i tvivl. Det skal være let at finder de oplysninger, de har brug for, så de får lettere ved at beslutte sig, og foretage en handling.
Du skal nærmest tage-dem-i-hånden og guide rundt på din hjemmeside. Anvis dem den vej, som du gerne vil have dem til at vælge. Anbefal via link og knapper.
Giv en god service, præcis som hvis du havde besøg i din fysiske butik.
Indholdet på din hjemmeside er afgørende for om din onlineforretning sælger noget
Indholdet skal være relevant for dem, der gerne vil besøge din hjemmeside. Det betyder, at dine læsere skal kunne skaffe sig den viden, de mangler. Viden der gør dem i stand til at tage en beslutning. Og i sidste ende, at handle med dig.
Webtekst er et af de 5 elementer, du møder i SEO modellen. Dine webtekster har en stærk effekt på dit onlinesalg.
Du kan bruge SEO modellen til at optimere dit indhold
Beskriv og forklar værdien i dine produkter, så vil dine læsere fornemme, at du hjælper dem
Brug tid på at få beskrevet og præsenteret dit indhold. Beskriv brugen af dine produkter og forklar værdien i at kende eller eje dine produkter.
Lad dine besøgende mærke, at du hjælper dem i deres søgen efter tilstrækkelig viden, så er de mere tilbøjelig til at huske din hjemmeside.
Du må gerne give detaljerede forklaringer. Detaljer gør det muligt at lære mere. Og denne læring hjælper dine besøgende til at komme tættere på deres mål, og foretage en handling hos dig.
Eksempler på hvad en handling kan være
- en handling kan være at lægge en vare i kurv
- det kan være at læse et særligt blogindlæg
- at udfylde din kontaktformular og trykke send
- at tilmelde sig dit nyhedsbrev
- eller at ringe til dig
Det vigtigste er, at du hjælper med den ene handling, af gangen.
Du kan opnå flere klik, når du hjælper med at foretage én handling af gangen
En besøgende er en potentiel kunde, der er på udkig efter noget, du kan hjælpe med. Det kan naturligvis godt være en tidligere kunde, det vigtige er, at det er een, som tilhører din målgruppe.
Overvej hvilken handling, du gerne vil have, at dine besøgende foretager, når de lander på din hjemmeside. Hvor vil du gerne hjælpe en fra målgruppen hen til.
Brug styrken i dine webtekster, lav flere afsnit
Opdel altid lang tekst i afsnit, så gør du det lettere for dine læsere at komme gennem teksten. Brug også gerne flere overskrifter over dine afsnit. Facts er, at de læsere, der møder tekst med viden, de har i forvejen, vil benytte sig af dine overskrifter og hoppe til næste afsnit.
Det er bl.a. her webtekst viser sin styrke. Din inddeling i afsnit, vil fungere som navigationspunkter (og læsehjælp) gennem teksten.
De 5 elementerne i SEO
Det er sammenhængen mellem de 5 elementer, der sætter gang i trafikken af kunder. Og som er årsagen til hvor synlig du er i Google.
SEO modellen lærer dig hvordan elementerne spiller sammen, og du vil opdage, at der er forskel på, hvordan du skal håndtere indholdet på din hjemmeside.
De 5 elementer i SEO er
– METADATA
– SØGEORD
– WEBTEKST
– BILLEDER
– LINKBUILDING
Du har allerede arbejdet med de flest af elementerne.
Godt SEO arbejde kræver, at du får fat i alle 5 SEO elementer. Modellen lærer dig elementernes individuelle styrker, så du kan styrke deres sammenhæng.
Det hele starter i Google søgeresultat, når en af dine potentielle kunder, går i gang med sin research (sin søgning).
Herfra afhænger matchet af hvilken søgeintention der søges med. Dvs. hvor i sin kunderejsen befinder den, der søger, sig. Er vedkommende klar til at købe, eller kræver det mere viden, før købet kan besluttes.
Når du optimerer dit indhold efter målgruppens viden, vil du mærke en forskel i trafikken
Med SEO modellen kan du bedre hjælpe både Google og dine kunder
Ved at arbejde med SEO modellen, vil du få dit indhold til at hænge bedre sammen. Det betyder at Google lettere kan forstå dit indhold, og derfor lettere kan tilbyde din produkter og services i søgeresultaterne.
Indhold er ikke kun webtekst, det er også dine billeder, din grafik og de links du anbefaler dine læsere at klikke videre på. Og så er det at bruge de ord som din målgruppe bruger.
Her kommer du i kontakt med de 5 elementer i SEO
METADATA
Teksterne i Google søgeresultat, der linker ind til din hjemmeside
Hver side har sit helt eget vejskilt ude i Google søgeresultat, der peger ind på din hjemmeside. Og de vejsklite kan du selv bestemme teksten på.
SØGEORD
Ordene som dine kunder bruger, når de søger efter det, du kan hjælpe dem med.
Der er masser af muligheder for at finde de rigtige søgeord uden et avanceret søgeordsprogram.
WEB-TEKST
Indholdet skal have tilstrækkelig information, så det bliver lettere at købe noget af dig.
Det er her alle de hemmelige effekter træder i spil og gør en kæmpe forskel, ofte uden at nogen opdager, hvad den store forskel er.
BILLEDER
Billeder skal gennemgå en behandling, ellers mister de deres superkræfter.
Billeder understøtte teksten og er med til at skabe et hurtigt overblik over, hvad dit indhold handler om. Men de er også din adgang til Google billedsøgning
LINKBUILDING
Links er som et stisystem, jo større jo bedre, men pas på blindgyderne.
Måden du guide dine besøgende rundt på er via links. Du har mulighed for at tage din læser ved hånden og anbefale et klik, der fører dem tættere på målet. Og det kan øge chancerne for at gøre en besøgende mere købeklar.
En jævnlig optimering har større effekt end én gang optimering i kvartalet
SEO virker bedst når du arbejder jævnligt. Du vil opnå det bedste resultat ved at arbejde jævnligt med indholdet på din hjemmeside.
Det kan være du udgiver nyt indhold, eller at du redigere og justerer i dit eksisterende indhold. Hele tiden med din målgruppe for øje, og opmærksomhed på hvad de ønsker sig.
På den måde skaber du forskel på om trafikken i Google kommer ind i din forretning, eller om trafikken i Google tager en anden rute, konkurrent-ruten.
Lidt af det arbejde du optimerer i de 5 elementer
SEO modellen virker også selvom Google foretager opdateringer
Du kan få en god SEO start med min SEO e-bog
I SEO e-bogen gennemgår jeg SEO modellen og de 5 elementer. Jeg forklarer med eksempler, styrke og effekt fra de forskellige elementer.
Du får også en indledende teori om, hvad søgemaskineoptimering er, og hvorfor det er så vigtigt for din hjemmeside, når du skal konkurrere med de store hjemmesider i Google.