Tjen penge på din hjemmeside – udfyld dine Meta-Data

Dette indlæg er for dig, der er vant til at arbejde på din hjemmeside. Du skriver selv dine tekster, og du lægger selv nye billeder på dine sider.

En hjemmeside består af en forside og en række undersider. Og når jeg nævner dine sider, er det undersiderne på din hjemmeside, jeg taler om. Det kan også være dine produkter i din webshop.

Hver side har et sæt Meta-Data, og du kender dem fra Googles søgeresultater – det er det blå link, den grønne navnesti (URL) og den sorte tekst nedenunder. Betegnelsen Meta-Data gemmer på flere koderstykker og tekster, men det er disse nævnte 3 tekst-muligheder, du skal og kan koncentrere dig om.

Hver gang du opretter en ny side, et nyt produkt eller et nyt blogindlæg, følger der et sæt Meta-Data med.

Udfyld Meta-Data for dine sider og tjen penge på internettet.

Her kan du se 2 eksempler på Meta-Data:

Det første eksempel har ikke mange informationer omkring, hvad du får, hvis du klikker videre.

Det nederste eksempel har flere informationer, og giver en idé om, hvad du kan forvente, når du klikker videre.

Det er det, du skal tænke på, når du skal udfylde dine Meta-Data.

mete-data vist med title tag og decsription

Du har adgang til en sides Meta-Data heletiden, og du kan ændre teksterne, når du vil. Du kan betragte disse tekster som service information overfor dine yndlingskunder.

 

Tilret dine service informationer – og få besøg af dine yndlingskunder

Vær opmærksom på, når du støder på ord, som dine yndlingskunder anvender. Når du hører en ord-vending eller en talemåde, der ofte bliver brugt i forbindelse med dine produkter, så gem dem og brug dem i dine tekster.

lyt til dine kunder og tiltræk flere yndlingskunder

Du har altid muligheden for at tilrette dine Meta-Data.

SEO er organisk og det er dine kunders søgninger også. Det betyder, at du let kan tilrette dine service informationer, så de passer til dine yndlingskunders søgninger.

Arbejdet med din Meta-Data handler altid om, at få dine sider vist i søgeresultaterne. Og vigtigst er at blive vist, når dine yndlingskunder søger efter din service og har behov for netop din hjælp.

NB! – ændring gælder ikke URL’er

Du må ALDRIG ændre i dine URL’er (navnesti) – det kan skade din linkbuilding. Du skal i stedet anvende en redirection, der fortæller Google, at alt trafik til den gamle URL, skal redirectes til en ny URL (navnesti).

 

Tænker du over hvorfor du er online?

Du har allerede investeret tid og penge i din hjemmeside, og du forventer nok også, at din hjemmeside skal give dig noget igen.

For at kunne tjene penge online, skal du gøre brug af dine muligheder.

At udfylde sine Meta-Data, er en af de muligheder du har. En mulighed for at få noget ud af din investering (ROI=return on investment).

Jeg regner med, at du har åbnet din forretning online (din hjemmeside, webshop eller blog), for at få besøgende ind på dit domæne. Og jeg går derfor også ud fra, at du har noget at tilbyde dine besøgende. Ellers er der vel ingen grund til at betale for dit domæne, dit webhotel og evt. websupport.

Overvej indimellem hvorfor du er online, det styrker din arbejdsindsats omkring SEO – målet at tjene penge på internettet.

 

Det meste er klar, du mangler blot…

For at tjene penge online er du nødt til, at gøre Google og dine potentielle kunder mere opmærksom på, hvad du tilbyder.

  • din indretning er klar
  • dine produkter er beskrevet
  • dine priser er synlige
  • du henviser til dine produkter via socialemedier og måske også via nyhedsbreve

…men du er ramt af den fejl, som mange andre også er ramt af – dine manglende service informationer – teksterne i dine siders Meta-Data.

Du skal i gang nu

Fortæl Google og dine yndlingskunder, hvad man kan få, når man klikker sig videre ind på dine sider. Det kan være, du skal øve dig lidt. Måske er du i tvivl om hvad du skal skrive. Men hellere få nogle brugbare informationer ud i søgeresultaterne, end at vente, til du har opfundet den total perfekte og helt sikre tekst.

HUSK, du har adgang til dine Meta-Data hele tiden, og kan ændre dem i takt med du øver dig og skaffer ydeligere oplysniger om dine yndlingskunder.

 

Pas på – din information må ikke blive et statment eller et postulat.

Herunder ser du 2 eksempler på reklameskilte. Se bort fra, at det er tobak der reklameres for, du skal lægge mærke til forskellen i serviceteksten.

Det første eksempel er et statment/et postulat:

“Kolding = skrå, absolut den bedste”  informationsskilt med statment teksten absolut den bedste

Teksten er ikke en informationstekst, men en mening, et statment, der kommer fra producenten selv.

Du skal undlade at bestemme, hvad din kunde synes, du skal hellere koncentrere dig om at give informationer om, hvorfor det er absolut den bedste skrå.

  • Måske holder den længere end andre skrå.
  • Måske er den sundere, men har stadig original smag.
  • Måske kommer den i en handy indpakning.

 

Det andet eksempel er en vejledning:

“Bemærk vor nye tobaksautomat, 1- og 2 kr. kan benyttes i samme indkast”

skilt med vejledning omkring køb af en vare

Her har tobaksautomaten en særlig værdi.

Skiltet giver en information, der kan være afgørende for, om den potentielle kunde vælger at trække sine cigaretter i en tobaksautomat.

Dette skilt henvender sig til de yndlingskunder, der ryger og har mange småpenge.

Når du udfylder informations tekst i dine Meta-Data, skal du tænke på, hvad der hjælper din yndlingskunde, og hvad der er til gavn for yndlingskunden.
Hvilke informationer skal der til, for at få dine yndlingskunder til at klikke videre på dine link i Google.

 

Dine Meta-Data er dine skilte til din hjemmeside.

Betragt dine Meta-Data som dine skilte ind på din hjemmeside.

De skilte, der kan;

  • vise vej til din forretning
  • fortælle hvad man kan få, hvis man følger dem
  • løse problemer og dække specifikke behov
  • få enhver til at træde nærmere

De skilte er GRATIS markedsføring, lige midt på en af de største markedspladser lige nu – nemlig Google.

Og du ønsker at være synlig, når dine potentielle kunder efterspørger lige præcis det, du kan tilbyde.

 

Læs evt. mere om Meta-Data og hvordan du finder dine Meta-Data.

 

God fornøjelse med dine informationstekster.

K. Jette H