skilter du rigtigt ind til din hjemmeside? du kan fange dine kunders interesse med powerord, der får dine kunder til at klikke i Google
blog indlæg med tips og viden til dit seo arbejde - omkring værktøjerne i Google og teknik og brug af wordpress

Skilte og vejledning der guider dine læsere skal have den rigtige information for at vække interesse

…ellers kan dine potentielle kunder komme i tvivl og ende inde hos konkurrenten.

I dette blogindlæg fortæller jeg om skiltning og service på din hjemmesiden. Din skiltning starter helt ude i Google søgeresultat, hvor du skal levere tilstrækkelig mængde service, så du fange interesse, nysgerrighed og nuværende behov hos din målgruppe.

Skiltningen i Google søgeresultat kaldes Metadata. Det er de tekster der linker ind til din hjemmeside, og som indeholder den information, der gør at at en potentiel kunde klikker. Metadata er et af de 5 elementer i SEO arbejdet, der styrker din trafik, så det er værd, at du arbejde på at få justeret sine tekster ind til klik.

Forkert skiltning eller dårlig skiltning kan skabe tvivl hos dine læsere. Tvivl om hvad du tilbyder, tvivl om du har det de søger lige nu, eller tvivl om du overhovedet kan hjælpe.

Powerord der kan tiltrække klik

Med skiltning mener jeg, måden du guider dine læsere på. Hvordan fanger du deres opmærksomhed og hvordan fastholder du opmærksomheden. Online skal læsere (potentielle kunder) kunne klare sig selv. Og det kræver du har fokus på et par forskellige forhold, som altsammen handler om dit indhold, og det arbejde du selv kan tilrette på din hjemmeside.

Vi starter helt ude i Google søgeresultat, hvor et klik sender dine læsere videre ind på din hjemmesiden. Herfra skal dine læsere håndtere hele rejsen selv.

Der findes noget der kaldes powerord, som er ord der trigger klikkelysten. Disse powerord kan være praktiske at benytte i dine metadata. Altså i de tekster der ligger i Google søgeresultat, dem der er dine første skilte.

Her under er et udpluk og eksempler på powerord:

  • Afprøvet
  • Beskyttet
  • Chance
  • Dommedag
  • Evig
  • Farefuld
  • Genvej
  • Hemmelig
  • Irritere
  • Jackpot
  • Kadaver
  • Lækre
  • Mindske
  • Nemt
  • Officiel
  • Pirrende
  • Rabat
  • Skjult
  • Top
  • Uhørt
  • Videnskabeligt
  • Ynkelig
  • Ægte
  • Ønske
  • Åben

Du kan også benytte powerord i dine menuer og dine links inde på din hjemmeside. Men det er meget vigtigt at din guidning og dine anvisninger er relevante for dine læsere, ellers bliver dine læsere forvirret og forlader dig igen.

Skiltning og anvisning skal altid være en reel service information overfor dine læsere. Og du har en række muligheder, når det gælder denne disciplin.

Afsnit er (en del af din) service information

Når dine læsere har fulgt dit første skilt, det der har anvist vejen ude fra Google søgeresultat,

skal du sørger for at læseren selv kan tage stilling til den næste handling.

Brugeranalyser har vist at når informationer gives i kortere portioner, er det lettere at komme gennem mere materiale. Især når en læser er online.

Det er noget andet at læse på en skærm, end i det trykte medie. Online skal det gå stærkt, og den navigation der er brug for, skal være synlig.

Navigationen foregår i dine menuer, ved klik på dine links, på grund af dine afsnit og dine overskrifter. Og glem ikke at punktopstilling og billeder også er med til at give øjet et hvil og lette overblikket af indholdet. Det er alt sammen med til, at man som læser lettere kan screene indholdet og arbejde sig i gennem det.

Menuer er (service) skilte

Sørg for at dine menupunkter er korte og nemme at forstå. Det gør det lettere at vælge menu og navigere rundt.

Ejer du en virksomhed hvor du tilbyder forskellige behandlinger, kan det være du skal overveje at lægge symptomer op i menuen, fremfor diagnoser. Fordi dine læsere (potentielle kunder) ikke kender diagnosen endnu, men er mere koncentreret omkring deres symptomer.

Hvis du har en webshop og f.eks. sælger gavekurve med delikatesser, kan det give god mening at menuerne indeholder anledninger fremfor indhold i kurven. Fordi dine læsere (potentielle kunder) er på jagt efter noget at tage med til en bestemt anledning.

Links er (service) skilte

Med links kan du guide dine potentielle kunder rundt på din hjemmeside. Du kan anbefale dem, hvad (du synes) de skal foretage sig som det næste.

Sørg for at et link fortæller noget om, hvor det lander henne. Hvad kan man forvente at møde, når man klikker.

Et link der hedder “her” eller “klik” er mindre beskrivende end et link der hedder “mere om processen her” eller “klik for prisvarianter i jubilæumskurve”.

Forsøg at vær tydelig og præcis. Lad være med at anbefale en helt masse forskelligt på samme tid. Juster og tilret så det bliver let at beslutte sig og enkelt at handle.

Lad evt. en fremmed teste din hjemmeside. Eller en der ikke er på din hjemmeside så tit som dig selv. Sæt en opgave op og bed vedkommende om at tale højt, når han eller hun bevæger sig rundt for at skaffe sig informationer, så opgaven kan løses.

En god onlineforretning styrkes af at give information og skabe relation

Hovedformålet med at have en onlineforretning er, at skabe en loyalitetsrelation med sine kunder. Det handler om at kunne guide dem sikkert hen mod en handling, hvad enten det er en tilmelding, et køb, at udfylde en kontaktformular eller en kalenderbooking.

På din hjemmeside har du ikke mulighed for, at yde din personlig service. Det er derfor vigtigt, at være meget præcis med den information du skriver på dine skilte. Og med skiltene mener jeg dine linktekster i Google, dine menuer på din hjemmeside og dine links i teksterne. Alt det der vejleder og anbefaler.

Hvis dine kunder kommer i tvivl om, hvad du vil have dem til, så kan de foretager et andet valg, end det du ønskede, at de skulle.

Og det er ærgerligt for din forretning, hvis du rent faktisk har det, kunden ønsker.

Gør det så nemt for dine kunder som muligt, så de kan slippe for at tænke

Jeg påstår ikke, at dine kunder er ude af stand til at tænke selv, eller at de ikke kan finde vej. Men hvis du anviser vejen, så er der større sandsynlighed for, at de vælger den vej.

At informere og guide er som at holde i hånden. Vær sikker på du ikke slipper dem, før de er helt i mål. Eller i hvert fald så langt, at de ikke er i tvivl om din troværdighed og din service.

Når potentielle kunder er nået helt ind i din forretning, så er det vigtig at holde på deres opmærksomhed, så du ikke mister det potentielle salg eller den relation, du arbejder på at skabe.

powerordlisten kan hentes i gør-det-selv SEO shoppen

Er du interesseret i at hente inspiration og bruge powerord, når du anbefaler og guider dine kunder, så har jeg en liste på over 600 powerord. Du kan hente den i Gør-det-selv SEO shoppen.