Hvorfor din lokale grønthandler ikke kender til duplicate content
….og hvad en dygtig bibliotekar til hver en tid vil undgå
I dette blogindlæg fortæller jeg dig, hvad duplicate content er, og hvorfor det er vigtigt, at du ikke benytter dig af kopieret indhold, når du laver tekster til din hjemmeside.
Duplicate content er det samme som kopieret indhold. Og at kopiere andres indhold er strafbart ifølge markedsføringsloven – så det er den første årsag til, at du ikke bør kopiere andres indhold.
Så er der muligheden for, at du faktisk kopiere dig selv. Det skal du også undgå.
Du kan miste placeringer når du duplikerer (kopierer)
Den vigtigste årsag, for ikke at kopiere indhold, er at det kan skade dine placeringer i Google.
Forestilling kontra realitet
Man kan tro, at når en forhandler eller en leverandør ligger godt placeret på et søgeord, så kan man komme til at ligge samme sted, blot ved at kopiere indholdet fra denne forhandler.
Eller hvis 2 blogindlæg med det samme indhold ligger 2 forskellige steder online, så må det skaffe dobbelt så meget trafik. En artikel på LinkedIN og et blogindlæg på din hjemmeside som 2 forskellige steder.
Ingen af delene er en fordel – i realiteten går begge tilfælde ind under Google definitionen af kopieret indhold.
Men hvad så med standardtekster som handelsbetingelser og e-mærkning, der tit har samme indhold. Betyder det placerings-straf fra Google?
– den tager vi lige til sidst.
I øvrigt er det slet ikke en placerings-straf, men helt almindeligt købmandsskab, ligesom det meste omkring optimering i Google er det.
Din grønthandler kunne aldrig finde på at vise dig 5 ens tomater
Jeg vil fortælle dig hvordan Google arbejder med duplicate content, og jeg har valgt at bruge din lokale grønthandler og bibliotekaren på kommunebiblioteket som case i min forklaring.
Hvis du ikke gider læse om grønthandleren og besøget på kommunebiblioteket, kan du springe direkte til afsnittet Sådan gør Google med duplicate content.
På nettet mister originalen sin værdi, så snart den bliver kopieret
Sådan undgår din lokale grønthandler duplicate content
Når du handler hos din lokale grønthandler, så er det et valg du træffer af flere årsager.
Sortimentet er dybt, service er høj
udvalget er stort Du går i special butikken, fordi du ved, at her findes et lidt dybere varesortiment, end det du finder i Brugsen. Og du ved, at du altid kan få hjælp i form af fagligkompetance. Du ved at produkterne er af høj kvalitet og har god smag.
Når du fortæller din grønthandler at du er på udgik efter tomater, så vil din grønthandler sørge for at vise dig et udvalg af tomater. Udvalget vil bestå af forskellige tomater der f.eks. differentierer sig i farve, form, smag og konsistens.
Det samme er tilfældet i Google – du vil blive vist et udvalg, der matcher din søgning
5 ens tomater er ikke et særlig interessant udvalg. Du kunne faktisk betragte dem som kopier.
Derfor vil duplicate content ikke opstå i en fysisk butik. Det vil være unaturligt for en sælger at lægge 5 totalt ens produkter op ved siden af hinanden. Det er der ikke særlig meget salgspotentiale i.
Som kunde forventer du at blive præsenteret for et udvalg
Du har endnu ikke specificeret, hvilke tomater du ønsker, så du forventer, at din grønthandler giver dig noget at vælge imellem.
Det kaldes kundeservice, og praktiseres også hos robotten Google.
Hvis ikke du bryder dig om den præcise tomat type, din grønthandler viser, i 5 ens eksemplarer, så køber du ikke tomater den dag….
og måske køber du heller ikke tomater en anden dag. Måske begynder du i stedet, at se dig om efter en anden grønthandler, en der kan yde lidt bedre service.
Det er det samme med Google – der er ikke salgspotentiale i at fremvise 5 kopier på række
Hvordan Google præcist arbejder kommer jeg til om lidt.
Google er en robot og er derfor lidt mere afhængig af de rette arbejdsforhold. Google har også konkurrenter i form af andre søgemaskiner, og derfor er god kundeservice vigtig også for robotten.
Vi andre, der lægger materiale ud på nettet, er nød til at agere efter robottens arbejdsform. Det uddyber jeg til sidst her i indlægget. Du kan springe over næste case-story og gå direkte til Google versionen.
Men du får lige en “kopi-historie” fra kommunebiblioteket også.
På et bibliotek er der ansat specialister (bibliotekarer)
Det er stadig muligt at finde bøger og materiale på de større kommunale biblioteker i Danmark.
Det er dog ikke så ofte, der lånes fysiske bøger, på grund af den store online tilgængelighed, vi har i dag.
På et bibliotek kan du møde en specialist, der ved en masse om indholdet på biblioteket, det kaldes en bibliotekar.
Når du spørger en bibliotekar til råds, kan du forvente at blive præsenteret for et udvalg af bøger, der kan hjælpe dig i din søgning.
Det kan være du skal dyrke staudebede og ønsker dig en blomster-hele-året have. Det kan være, at det er en ny terrasse du skal anlægge. Eller måske skal du plante frugttræer. Du forventer at blive tilbudt et passende udvalg der matcher din efterspørgsel.
Bibliotekaren hjælper dig gennem junglen af havebøger og anbefaler dig 3 bøger.
På cykelturen hjem tænker du over, hvordan du skal starte dit projekt, og du glæder dig til at komme hjem og kigge i de lånte havebøger.
Ens er ikke et udvalg – ens er det samme
Hjemme begynder du at slå op i bøgerne, du fik anbefalet af bibliotekaren. Men du opdager hurtigt at indholdet i de 3 bøger, er det samme.
Du har ikke noget at bruge 3 ens bøger til. Skuffelsen sniger sig ind på sig og din oplevelse, gør at du ikke vælger kommunebiblioteket en anden gang. Og måske kommer du endda til at nævne den dårlige service overfor dine venner. Der heller ikke vælger dit kommunebiblioteket, men et andet bibliotek i fremtiden.
Pyha – det er ikke god service at levere kopieret indhold. Men ligesom hos den lokale grønthandler, vil ovenstående situation ikke ske for en bibliotekar, det betragtes simpelthen ikke som god kundeservice.
Det kan koste dyrt på kundekontoen og give negativ omtale, og det kan stoppe strømmen af besøgende.
Google undgår denne fejl – der er ikke noget at bruge 3 ens eksemplarer til i samme søgeresultat
Servicearbejdet for en robot som Google afviger ikke meget fra den service, vi efterspørger hos grønthandleren eller bibliotekaren. God kundeservice kræver en indsats, i at præsentere kunden for et udvalg. Googles kunder er alle os, der foretager søgninger på nettet, og vi kræver at blive præsenteret for et udvalg.
Sådan gør Google med duplicate content
Google lever af at levere top service. Det betyder at det optimale for søgemaskinen Google, er at sortere sit arkiv så godt, at det er i stand til at præsentere det bedste udvalg hver gang. Og det er hver gang der foretages en søgning på nettet.
Det betragtes ikke som god service, hvis Google fylder pladsen i søgeresultatet med ens link. Derfor er kopieret indhold ikke en løsning for at skaffe sig en god placering, det er nærmest det modsatte.
Der findes mange sider ude på nettet, der har det samme indhold
De sider der har det samme indhold, har Google liggende i en samlet bunke i sit arkiv. Den dag en søgning i Google matcher siderne i bunken, vælger Google blot at vise én af de mange sider frem.
Resten af siderne i bunken er overflødige. Der er ikke noget salgspotentiale i at vise 5 kopier på række. Eller at anbefale 3 ens eksemplarer på samme tid.
Når du ligger i bunken af kopierede sider, har du ingen indflydelse på din placering længere. Og det er ikke optimalt i forhold til din online markedsføring.
Det kan også være dig, der bliver kopieret?!
Du ved nu at kopieret indhold er ulovligt, og at det ikke er vejen frem i Google.
Du kan selv undgå at kopiere indhold fra andre, men det kan være svært at holde styr på, om andre kopierer indhold fra din hjemmeside.
foto: en bunke papir med ens indhold betyder at Google blot vælger et tilfældigt eksemplar fra bunket
Når andre kopiere dit indhold, havner I, i den der fælles bunke i Google arkivet. Dit indhold kan altså går fra at være originalt til at blive overflødigt.
Den bedste løsning på det problem er, at du engang i mellem ændrer i dine tekster, så dine tekster bliver ved med at være originale (unikke). Den side der er blevet kopieret, ligger i fælles bunken og har dermed forringet sin side værdi i Google. Det vil altid være bedst ikke at havne i arkiv bunken af kopier.
Fald ikke for copy-past fristelsen
Det er helt okay at hente inspiration hos andre, men fald ikke for “copy-paste” fristelsen. Tro ikke at din omskrivning er tilstrækkelig. Det kommer alt for ofte til at ligne originalteksten.
Læs i stedet de tekster igennem, som du synes er godt skrevet, og som passer godt på dine produkter. Herefter skriver du udfra inspirationen uden at kigge eller kopiere.
Standardtekster som handelsbetingelser og e-mærkning
Omkring standardtekster kan det være svært at undgå at kopiere allerede eksisterende tekster. Specielt har e-mærkning deres helt egne krav til hvordan denne kvalitetsstempling skal præsenteres.
Brug de faste vendinger og tekstafsnit der skal overholdes. Men sørg for at skrive dine egne ord og navn, så teksten ikke bliver en ren kopi.
Ikke vigtig for din rangering i Google
Da handelsbetingelser og e-mærkning ikke er vigtige trafiksider (eller salgssider) i din forretning, kan du være lige tryg, om det er din side, der bliver hentet frem fra fællesbunken, eller om det er en andens.
Dem der foretager søgninger i Google på handelsbetingelser, er meget sandsynligt på jagt efter en standardtekst om handelsbetingelser. Hvis en potentiel kunde vil vide dine specifikke handelsbetingelser, vil søgningen derimod være handelsbetingelser + dit domænenavn. Også skal Google nok hente din side frem fra fællesbunken.
Prøv at indføre “den lette” rengøring
lav dit eget indhold fald ikke for copy-past versionen
Du er nu opmærksom på, hvad kopier på nettet kan have af konsekvenser. Det er ikke sikkert, du nogensinde har kopieret den mindste tekst fra nettet, men andre kan komme forbi dine sider og forelske sig i dit indhold. Og det er jo skidt for dig.
I stedet for at bruge tiden på at jagte tyvene, så brug tiden på hele tiden at være et skridt længere fremme. Indfør den lette rengøring i din markedsføring.
Det betyder at, du med jævne mellemrum skriver lidt om i dine tekster. Supplerer med relevante søgeord, du hører fra dine yndlingskunder. Og tænker på at skaber lidt ny trafik, ved at finde steder på nettet, der med fordel kan linke til dig.
Det er måden du kan holde dine tekster originale på, og måden at undgå duplicate content på hos dig.
God fornøjelse – Venligst Jette H
METADATA
Yoast
SEO-titel:
Den nok mest logiske forklaring på hvad duplicate content er
meta beskrivelse:
Duplicate content betyder kopieret indhold. Google er ikke vild med kopieret indhold. Læs hvorfor, der er en helt naturlige forklaring
Your Content Goes Here