blog indlæg med tips og viden til dit seo arbejde - omkring værktøjerne i Google og teknik og brug af wordpress

Google Panda er en af de store updates i Google

Det er længesiden nu, at Google foretog en helt særlig opdatering, som de døbte Panda. Dengang støvsugede og derangerede Google lige det halve internet og foretog en revolutionerende forskel på indholdet i Google.

Google Panda opdateringen handlede om at hjemmeside med indhold, der kunne hjælpe og informere læserne (alle os der bruger internettet) ville skulle prioriteres i søgeresultatet.

Brugerne af Google havde udvist en adfærd

Google er en service virksomhed og lever af at leverer det bedste, hver gang der foretages en søgning i Google søgebar.

Der findes trods alt andre søgemaskine og derfor er det vigtigt for Google at være god til “sit arbejde”.

Adfærden får stor indflydelse

Google indsamler data, der kan vise brugernes adfærd. Og denne adfærd får mere og mere indflydelse på hvilke hjemmeside Google ligger øverst i sit søgeresultat.

Bruger adfærd viser bl.a., når der klikker på et link i Google, og hurtigt derefter klikkes retur til søgeresultatet. Denne adfærd betyder som regel, at indholdet på den pågældende hjemmeside ikke er fyldestgørende eller relevant for brugeren.

For at efterkomme brugernes behov og gøre sin forretning mest attraktiv, kørte Google sin skældsættende Panda opdatering.

De hjemmesider der havde godt indhold fik de bedste pladser i Google

…og sådan er det stadig i dag

Dengang i 2011 fløj de hjemmesider, der arbejdede med at udgive relevant indhold og på at have en kundevenlig struktur, til tops i Google. Samtidig med at de hjemmesider, der havde tynde sider uden særlig indhold eller overskuelig struktur, røg bagud.

Thomas Rosenstand (en af de inkarnerede SEO guys) taler om den dag Google fik følelser. Det var ikke længere ideelt at have mange sider, masser af link og et tonsvis af søgeord inde på sit domæne. Nu skulle indholdet være til service for brugerne. Og sådan er det stadig.

Det er måske ikke Google, der har fået følelser, men brugerne af internettet, som handler på følelser. Og hvis en hjemmeside skal til tops i Google, er det med at gøre sig umage, og udgive indhold, som henvender sig til mennesker.

Nogle at de hjemmesider der blev Panda ramt havde problemer som f.eks.:

  • Dårlig match mellem linkteksterne i Google (metadata) og det man møder når man lander inde på siden. Lang indlæsningshastighed
  • Dårligt design der ikke har intuitive menuer og en opbygning der er let at afkode
  • Generel indholdsløs information
  • Synlige annoncer og pop-up’s, der forstyrre læseren i sin research
  • problemer med kopieret indhold (duplicate content)
  • Manglende firma informationer og handelsebetingelser

I dag får hjemmesider jævnligt besøg af Google Pandaen

Google Panda er ikke en del af den konstante algoritme der arbejder i Google i døgndrift året rundt. I dag er Panda mere et slags vedligeholdelsesfilter, som Google sender ud ca. en gang om måneden.

Derfor er optimering altid aktuel og udgivelse af relevant indhold den sikreste vej til synlighed i Google.

Det smarte ved Google Panda i dag

Hvis du er kommet lidt bagud med din optimering. Eller du “har glemt” at navngive billederne eller indsat de mest relevante søgeord i dit nyeste blogindlæg, så kan stadig nå at få det gjort, til næste gang Panda bamsen kigger forbi.

Alvoren er aktuel, skru op for din service, byd kunderne indenfor

Så…. det med følelserne skal tages alvorligt, også selvom det er en Google robot, der styrer slagets gang.

Og husk, det er sjældent Google, der straffer dig, det er dine besøgende, der afslører deres adfærd om, hvor spændende (eller ikke) dit indhold er.

Har du brug for assistance til at finde ud af hvordan din placering kan genvindes, eller øges, så har jeg flere anbefalinger til dig. Du kan starte med at læse om SEO og rådgivning her